Pentax K10D zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K10D zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

mark47777 19-10-2010
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Een geweldige camera in al izjn facetten, maar helaas valt ie verschrikkleijk door de mand met scherpstellen. Heb het probleem nu opgleost via Pentax forum, nadat de "service" van Pentax me doorleuk verrtelde dat ze niet snapte waarom de camera dat deed. Op internet is echter plenty te lezen over de problemen met vroege K10d's die allemaal last hadden van belabberde scherpstelling.

Herman Kippers 06-03-2009
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Deze fotocamera bevalt er goed, al verschillende keren in verscheidene situaties gebruikt. Nog steeds leer ik nieuwe dingen. Ik heb getwijfeld tussen een compacte digitale camera en deze. Nu is de spiegelreflex natuurlijk zwaarder. Maar deze ligt zo goed in de hand. Ook de beeldstabilisatie biedt veel mogelijkheden in donkere ruimtes of met sterke zoom.
Kortom zeer tevreden.

cees7210 16-06-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Voor mij geen ander meer. Pentax heeft voorgoed mijn hart gewonnen. Heb de K10 nu drie maanden in bezit, maar er gaat een wereld open.

Ik ben met name gecharmeerd van de crashbestandigheid. Dit weekeinde viel hij van tafel (de bons was twee kamers verder te horen) met de lens naar beneden. Alleen het UV filter was stuk, verder werkt alles naar behoren.

Als je een stevige kamera zoekt, die tegen een stootje kan, zou ik zeggen kies de k10d

herman10 04-06-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

In een woord geweldig. Ik vind het een heel goede en mooie camera. De foto's die er uit komen zijn meer dan uitstekend. Daarbij ligt de camera prima in de hand, zitten er tal van snufjes op en voelt hij zeer degelijk aan. Met het grote voordeel van shake reduction in de body.
Ik begrijp niet dat niet meer mensen verder kijken dan hun canon-nikon neus lang is. Zeker nu de prijs zo ontzettend gedaald is.

Rinze 3 28-03-2008

Ben een zeer tevreden over mijn k10
twee weken geleden een macolens van sigma gekocht ee3n 105 mm f2.8 het is even oefen,
ben super tevreden en volgens mij kan het niet beter.

vanwehaege 29-02-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Ben opvoeder, fotografeer vooral sportende jongeren, overzichtsplaatjes, sfeerbeelden, enz.

camera doet perfect wat er van verwacht wordt.

Eric van M 26-02-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Wat een dijk van een camera; misschien is het begrip fotogereedschap een betere uitdrukking.
Ik mijn camera gekocht met de lenzen 16-50 f2,8 en 50-135 f2,8.
Bewust gekozen voor lichtsterkte, omdat ik flisen verschrikkelijk vind.
wat een scherpte ! en wat een extra mogelijkheden door het grote diafragma... heerlijk die beperkte scherptediepte, geeft juist een mooie sfeer
Vooral de groothoekzoom gebruik ik veel. snel scherp stellen..
Een aan beveler deze camera. Diafragma voorkeur is de favoriete stand op dit toestel. Volautomaat heb ik nog nooit gebruikt.

Stouten 20-02-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

mijn eerste keus was een K100D maar ik ben toch wel heel tevreden over de K10D van Pentax
ik gebruik deze camera voor van alles en nog wat
dwz macro, groothoek en tele-foto's. maar ook familie foto's maak ik ermee meestal op de M stand .
op de GROENE stand is het ook een prima instap model voor de minder ervaren fotograaf.
ik gebruik ook vaak MF lenzen [zelfs een van bijna 40jaar oud een macro 28mm] voornamelijk voor macro foto's is dit erg prakties ivm scherpte diepte
nu bijna 5000 foto's verder kan ik nog maar een ding zeggen EEN DIJK VAN EEN CAMERA

tobani 31-01-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Heb deze pentax net een aantal dagen in mijn bezit.
Het is een toffe camera, ligt goed in de hand.
Alles zit op z´n plek, makkelijk te bedienen.
de 1e plaatjes zijn fantastisch.
Al hoop ik dat iemand mij even kan helpen met het volgende....het scherpstelpunt.........deze kun je naar believen instellen op 9 punten geloof ik.
maar ik wil weten of je ze ook allemaal kan selecteren in één keer? zodat alles in beeld scherp wordt.
want nu is het in het midden gecentreede heel scherp en bij de randen al weer onscherp.
hoe krijg ik toch alles scherp op de foto.
of heb ik toch een groothoek lens daarvoor nodig?
Ik bezit de kitlens 18-55mm en heb van mijn analoge camera nog een 70-210mm lens die er perfect op past.
alle suggesties en tips zijn welkom.
graag maak ik foto´s van de natuur, zoals vlinders, bloemen en andere kleine insecten, liefst in macro (via tele) welke lens is hiervoor het beste?
heb al gehoord van de 50-500mm van sigma.
en ook werkt.

joris_ 09-01-2008
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Ik heb voorheen een analoge slr gehad, maar sinds een half jaar een digitale compact camera met handmatige instellingen. Inmiddels heb ik een fotografie cursus gedaan. Ik ben op zoek gegaan naar een camera die minder beperkingen heeft dan mijn compact, maar even gebruikersvriendelijk is.
Nu de Pentax K10D:Ik heb deze Pentax K10D voor twee weken uitgeprobeert en dit is mijn ervaring:
Pro:
Degelijkheid
Mooie RAW foto's(scherp en veel detail)
Veel knoppen
weerbestendige body
image stabilisatie
stof verwijderaar van sensor
genoeg lensen
veel mogelijkheden

contra:
De grip vorm zich niet naar mijn hand
I.c.m. het gewicht.
Niet gebruikersvriendelijk
Jpeg is standaard niet scherp genoeg en te donker.
De spatwaterdichte body is alleen optimaal te gebruiken met een beperkt aantal dure lensen die dat ook zijn.

Het grootste gemis van de Pentax K10D vind ik dat je niet spelenderwijs de camara kunt leren kennen.
Alhoewel ik me thuis veel verdiep in de techniek , wil ik tijdens het fotograferen snel kunnen vinden wat waar zit en dat mis ik bij deze camera helaas.Om misverstanden te voorkomen: ik fotografeer bijna alleen in de handmatige stand.

Ik heb nu gekozen voor de Sony A100 die ik veel gebruikersvriendelijk vind en de grip is voor mij echt goed(dat lees ik van anderen met zowel grote als kleine handen op dit forum ook)
De sony heeft net als de k10d een metalen chassis en
ik ook gelezen dat hij nog heel was na een val net als de k10d.
Ik ben blij dat ik zowel de k10d , als de a100 heb uitgeprobeert zodat ik zelf heb kunnen oordelen wat voor mij de beste camera is. Ik kan mij voorstellen dat voor een ander de beoordeling anders uitvalt, getuige dit forum.Ik wens iedereen veel plezier met fotograferen.
met vriendelijke groet,
Joris.

OneEye 31-12-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Bezit deze camera nu een paar dagen en kan niets anders zeggen, dat er voor deze prijs geen betere camera te koop is. De camera heeft vele mogelijkheden en ook al ben je geen Pentax gewend, alles is logisch opgebouwd. Deze camera is geschikt voor zowel de beginnende als de meer ervaren gebruiker en stelt je in staat om samen te 'groeien'. Twijfel niet langer en koop deze Pentax als je echt waar voor je geld wilt!

Hans v M 11-12-2007

Beste mensen ,
Heb de PENTAX K10D nu een half jaar samen met de Pentax 18 - 55 en Sigma 28 - 200 opjectiven in mijn
bezit .
Deze Camera is absoluut een topper honderden foto 's
gemaakt , binnen en buiten , de kleuren zijn echt schiterend mooi . De vele mogelijkheden nog niet uit
geprobeerd meeste foto 's met in de automaat stand
genomen. camera is zeer gebruiks vriendelijk samen
met de ned.taalige handleiding . Deze camera is lekker
Fors,alles is even degelijk en doordacht een toestel
ballen een echte aanrader .

Bert v B 31-10-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Na lang dubben een K10D gekocht, met een Tamron 18-250mm lens. We zijn er o.a. mee door Tanzania getrokken. Héééél mooie plaatjes gemaakt. We hadden ook een Canon Ixus 75 en een Panasonic FZ5 bij ons. De K10D is het grootst, maar het resultaat is echt veel beter. We hebben er nu ca. 2500 fotos mee gemaakt.
Jammer dat spiegelreflex cameras zo groot zijn.
Ik neem nu bijna alleen nog maar RAW fotos. Die kan je in geval van belichtingsfouten en kleurcorrectie veel beter herstellen en oppoetsen. Dynamisch bereik in RAW is een stuk groter. Ik gebruik voor processing niet de Pentax software, maar Lightroom van Adobe en Bibble Pro. Goede keuze, geen stofproblemen, ondanks de omstandigheden in Afrika.

Jan Bomers 30-09-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Ik heb de K10D met 16-45 lens nu enkele dagen en val van de ene verbazing in de andere(positief). Ik had al menig forum gelezen en was erg bang dat ik het toestel niet zou begrijpen en de eerste foto's slecht zouden zijn. Nou niets van dat alles tot nu toe. Ik heb hem nog veilig op groen staan dus alles gaat automatisch. Ik wil eerst nog een tijdje oefenen op deze manier en leer iedere dag een stukkie bij. En moet zeggen dat de foto's verbluffend zijn. Meeste knoppen zijn erg logisch en heb al aardig door hoe de menu structuur werkt.

Ik heb ook al geprobeerd om foto's in RAW gemaakt verder op de pc te bewerken met het bijgeleverde programma en dat is nog eens kikken zeg je maakt van alle opnames gewoon een mooie zonnige dag.

ik laat het eerst ff hierbij maar zal later nog wel eens mijn ervaring melden hier. Maar ik ben enorm blij met mijn aanschaf.
Gr. jan

Shauspieler12 13-09-2007

Hallo allemaal.

Na een week of 3 met de K10D te hebben geoefend volgt hier mijn voorlopige revieuw.

Het is werkelijk een sublieme machine. Vergt vanaf de prille start wel wat studie- en oefenwerk maar als je de mogelijkheden hebt leren kennen haal je heel erg veel uit dit apparaat.

Gebruik vooralsnog de kitlenzen DA 18-55 en de DA 50-200. Deze laatste kon ik een week na bestelling al ophalen bij mijn fotozaak. Dit in tegenstelling tot berichten dat deze lens moeilijk leverbaar is !?
Kwaliteit van deze kitlenzen zijn m.i. zeker acceptabel.

Toestel ligt goed stabiel in de hand, opstarttijd (knop ON = toestel klaar) en scherpstellen gebeurt snel, je bent onder redelijke omstandigheden binnen 5 seconden aan het schieten.

Qua mogelijkheden op het gebied van belichting, diafragma en alle denkbare combinaties hiervan zul je niet snel misgrijpen. Vergt wel enige oefening en ervaring eer je 'snel' de juiste standjes kiest.

Mm. de digitale previeuwfunctie is hierbij erg handig omdat je vooraf het resultaat van je instellingen kunt zien. Scheelt tijd en gedoe met knopjes.

De resultaten liegen er niet om. Prachtige foto's.
In Jpeg op 400% nog nauwelijks pixels te zien.
Kleuren zijn prima, contouren ook, contrast en scherpte heb ik 1 standje opgeschroefd n.a.v. tips uit de reviews die ik hier las omdat ik vooralsnog in Jpeg het meeste schiet.
Nog niet de mogelijkheid gehad om in goed zonlicht buiten te fotograferen, dus een of enkele streepjes overbelichten was wel regelmatig nodig.

Enige kleine minpuntje wat ik kan bedenken is dat de batterij vanaf de indicatie 'half leeg' erg snel echt leeg is. Hierdoor heb ik me een keer laten verrassen 'on the road'.

Al met al een zeer tevreden gebruiker die nog steeds aan het ontdekken en oefenen is.

Joop 26-08-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Zoals hieronder te lezen valt heb ik nogal wat zitten te dubben. Uiteindelijk de knoop door gehakt en gekozen voor de K10d met kitlens. Het feit dat de Pentax sterker gebouwd is en stof-/spatwaterdicht en net even wat logischer te bedienen is hebben de doorslag gegeven.

Ben nu een paar dagen aan het experimenteren en moet zeggen dat de kwaliteit van de foto's bijzonder goed is. Verder is de bediening erg logisch. Nog te vroeg om een hele kritische review te plaatsen.........

ChrisNLD 01-08-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Mijn K10D heb ik een paar maanden geleden gekocht als vervanging van een Konica-Minolta Dynax 7D, die wat keuren begon te krijgen. Belangrijkste criteria voor mij waren
- het Merk. Pentax maakt al sinds jaar en dag prima cameras. Ook het feit dat oudere K-mount lensen nog gebruik kunnen worden is een voordeel
- Stabilisatie. Ik was al wat verwend met mijn Dynax 7D dus dit was essentieel. Canon en Nikon hebben geen stabilisatie in de body, maar op de lens en dat maakt de lensen behoorlijk duurder.
-Stof/Spatwaterdicht. Zeker in een land als Nederland wil je gewoon een camera die een buitje kan hebben. Pentax zal binnenkort ook lenzen leveren in de DA* serie (16-50mm en 50-135mm) die ook bestand zijn tegen vocht en vuil.
-Sensorreiniging. Ik wil niet zeggen dat je nu nooit meer last zult hebben van een vervuilde sensor, maar het scheelt je in je onderhoudsbeurten. Zeker als je veelvuldig lensen wisselt.
- De one-push RAW knop. Merendeel schiet ik JPEG, maar soms wil je even snel met RAW werken. Nu kan dat zonder dat je eerst een heel menu doormoet.
- Minimaal 10 migapixsels, De K10D heeft er 10,2.

De K10D is aangeschaft met een Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM lens en een Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro lens. Later heb ik nog een (tweedehands) Sigma 28-105mm f/3.8-5.6 UC-III ASP IF lens op de kop kunnen tikken en een Pentax AF 540 FGZ gekocht

Na 2 dagen spelen (en lezen) is me opgevallen dat deze camera eigenlijk heel makkelijk te bedienen is.
Als de camera eenmaal goed is ingesteld hoef je niet meer in het menu te zijn.
Ik ben er nu zo een 8000 foto's mee gemaakt en ik heb nog geen eigenaardigheden ontdekt. Gewoon een fijne, snelle camera. Storend is wel dat het lensaanbod in de winkel niet is afgesteld op de populariteit van de camera. Je kan veel lensen kopen, maar de levertijden zijn lang. Ik wacht al een poosje op de nieuwe Pentax DA* lenzen (waarschijnlijk pas eind augustus leverbaar) en een Sigma 70mm/2.8 EX DG Macro 1:1 (levertijd onbekend).

Voor de beginnende spiegelreflex fotograaf is deze camera misschien wat uitgebreid en technisch, maar als je je in de camera verdiept zal deze je nog vele leuke foto momenten geven. Tegen de ervaren hobby fotograven kan ik zeggen dat deze camera zeker een fantastische prijs/prestatie verhouding heeft een naar mijn idee in de zelfde klasse valt als de marktleiders in dit segment.

TIP: JPEG foto's met de standaard instelling lijken wat tekort te hebben aan scherpte en contrast. Dit is eenvoudig the corrigeren door via Menu>Opname scherpte op +2 en contrast op +1 te zetten. Het scheelt echt.

TIP: kijk ook regelmatig op de Pentax website voor upgrades van je camera software. Laatste versie is nu 1.30. Je softwrae versie kan je controleren door de Menu knop ingedrukt te houden en de camera aan te zetten.

TIP: leer je aan je lensen ondersteboven te wisselen, dus met de camera opening naar beneden. dat voorkomt vervuiling van de sensor.

woabow 17-07-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Via een Panasonic FZ30 en de K100D ban ik nu bij de K10D aangeland. En ik denk niet dat ik voorlopig hoef over te stappen want de K10D doet alles wat je wil. Perfecte kwaliteit foto's, super bediening en erg snel. Ik gebruik het meest de makkelijke 18-200 van Tamron maar als je echt het onderste uit de kan wil halen moet je een lens met vast brandpunt nemen of een kortere zoom. Hoewel je de meeste verschillen pas ziet als je onnatuurlijk veel gaat uitvergroten.

Vergeleken met de grote massa (Canon en Nikon) komt de Pentax er wel erg goed uit met stabilisatie in de body en volledig spatwaterdichte behuizing. Voor het geld vind je geen betere camera.

Qua bediening gaat de K10D wel richting serieuze hobby/semi professional. Als beginners camera is hj echter wel geschikt, al zul je dan nog heel lang nieuwe functies tegenkomen.

Bordewolf 21-06-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Twee weken de K10D in mijn bezit en ik moet zeggen wat een SUPER camera. Een tijdje met een Nikon D80 gefotografeerd maar de keuze was makelijk. Pentax. Veel en makkelijk in te stellen van ISO tot RAW alles in een hand omdraai. Ook de Sigma 18-200 is super. Al honderde foto's gemaakt en allemaal super scherp en goed van kleur en belichting. Ook de kwaliteit van de foto's is te vergelijken met de D80 maar in RAW is de K10D beter. Samen met de grip en extra accu en super set voor heel veel foto plezier.

weydom-art 13-06-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Bijna 6 maanden in mijn bezit. Na uitgebreid vergelijken van diverse digitale spiegelreflex camera's, uiteindelijk mijn eerste digitale camera gekocht. Het complete pakket, body Pentax K10D en twee lenzen 18-55mm en 50-200mm. Helaas nog geen lens van 18-200mm!
Een flinke prijs, maar beeldstabilisatie, anti-stof en weatherproof, allemaal in een camera.
Eerst nog wat twijfels bij het zien van de eerste foto's op de computer, maar na het afdrukken in de formaten 20x30cm en 30x45cm en het maken van een digitaal fotoalbum van mijn reis naar Indonesië in 2007, zwaar onder de indruk! Vind de foto's met de Pentax K10D mooier en scherper van kleur dan de foto's met mijn andere camera Nikon F65. Een echte aanrader!

Dijkx 07-06-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Wat een geweldige camera, hij is lekker snel en heeft veel mogelijkheden, hij is zeer degelijk en hij maakt zeer mooie plaatjes. Na het bijstellen van de scherpte in de camera zie ik bijna geen verschil meer tussen Jpeg foto's en RAW foto's. Hij is zeer compleet het enige wat ik mis is een aansluiting voor mijn studiolampen, maar daar zijn genoeg accessoires voor te koop. Heb nog een Canon 400D overwogen maar de body van de Canon voelt heel plastic en is ook erg klein, ik heb geen grote handen maar hij lag niet lekker in de hand.
Nog een voordeel is de twee jaar garantie van Pentax uit te breiden tot 5 jaar.

wico2007 03-06-2007

Hallo
Na lang wikken en wegen heb ik de k10d van Pentax aangeschaft.
Ik had al een Canon 350D was niet tevreden over deze.
Wou toen de 5D van Canon kopen maar door de revieuws zag daar van af.
Heb toen de Pentax revieuw gelezen was veel belovend heb ook geen spijt van de koop.
Heeft nu ook nog de TIPA award gewonnen dus dat zeg al wat.
Een voordeel vindt ik ook dat ik geen duren lenzen hoef aan te schaffen met stabilistor erop deze Zit bij Pentax in de body.
Nog een voordeel deze camera is waterdicht of spatdicht wel handig in dit regen landje.

Frank4 25-05-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Sinds een maand ben ik de trotse bezitter van de pentax K10D. Geen moment spijt van de aanschaf. De camera werkt perfect met mijn oude objectieven, zelfs mijn Pentax 50mm, f1.4 van 30 jaar oud kan ik gebruiken; zelfs met shakreduction. Fotograferen in de duisternis zonder flist! Ik heb geen ervaring met de camera's van de concurrentie, maar ik weet aalleen dat je van deze aanschaf geen spijt zult krijgen!

Piet van der burg 26-01-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

van istDs overgestapt naar K10D vanwege de bewegingsreductie en ccd cleaner.
Met de lens Pentax16-45mm schitterende foto's en ben ik tot dusver zeer content.
Inmiddels via de Pentax site de firmware update binnen gehaald en de versie 1.0 veranderd in 1.10, hetgeen een gemakkelijke klus is met duidelijke instrukties.

peter.linuxbox 12-01-2007
Geschreven voor: Pentax K10D zwart

Onlangs in de regen in de Efteling gelopen en foto's gemaakt, zonder me zorgen
te maken over water in het camerahuis. Ondanks de regen heb ik mooie scherpe
plaatjes kunnen schieten. Eerst getwijfeld over de Canon Eos 400D, maar die
voelde niet robuust genoeg. Met de camera op automatisch kan de rest van het
gezin ook mooie plaatjes schieten zonder veel kennis van zaken.